Powrót

Podłęże-Piekiełko: Stacja Rabka Zaryte gotowa. Pociągi wracają na pierwszy odcinek modernizowanej linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz

Uroczysty przejazd pociągiem retro do Rabki Zaryte, widok z lotu ptaka, fot. Piotr Hamarnik

Oddawana do eksploatacji trasa zaczyna się za stacją w Chabówce i prowadzi przez Rabkę-Zdrój do zmodernizowanej stacji kolejowej Rabka Zaryte. To w sumie przeszło 6 km nowych, zelektryfikowanych torów, po których pociągi będą się poruszać z prędkością do 100 km/h. Malowniczy szlak nad Rabą jest pierwszym gotowym fragmentem modernizowanej linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz. W ramach zadania wykonawcy wybudowali również 7 mostów i 1 wiadukt, 2 skrzyżowania bezkolizyjne i 2 przejścia podziemne. Większe bezpieczeństwo zapewnią 3 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe, a sieć nowych dróg i chodników ułatwia komunikację w Rabce-Zdroju.

Dla podróżnych przygotowaliśmy nowoczesne perony na przystanku Rabka-Zdrój i stacji Rabka Zaryte. Można z nich wygodnie i bezpiecznie wsiadać do pociągów. Dzięki windom, pochylniom i ścieżkom naprowadzającym z platform mogą bez przeszkód korzystać wszyscy pasażerowie, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Całość oświetlają latarnie pracujące w technologii LED. Na przystanku Rabka-Zdrój wiaty, ławki i tablice informacyjne nawiązują formą, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, do estetyki kolei z XIX w.

- Dziś finalizujemy ważny etap jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Mieszkańcy i turyści szybko i wygodnie dojadą do stacji Rabka Zaryte. To istotny krok na drodze do stworzenia nowego, atrakcyjnego czasowo, połączenia kolejowego Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną – mówi Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Od 14 grudnia pociągi regionalne zaczną regularne kursy na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte. Oznacza to powrót połączeń pasażerskich na tę trasę po niemal 20 latach przerwy. Natomiast od 31 sierpnia kolej dojeżdża do przystanku Rabka-Zdrój. Podróżni ze zmodernizowanych peronów dotrą do Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny i Suchej Beskidzkiej. Po zakończeniu całego projektu „Podłęże-Piekiełko” to tędy będzie prowadzić najszybsza trasa do zimowej stolicy Polski.

Modernizacja  i elektryfikacja 75 km linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) to pierwszy etap inwestycji „Podłęże-Piekiełko” na którą składa się również budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Obecnie PLK SA realizują projekt na sześciu odcinkach (Nowy Sącz – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc – Tymbark, Rabka Zaryte – Fornale oraz Chabówka – Rabka Zaryte). Na dwa kolejne fragmenty: Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów prowadzimy postępowania przetargowe.

Realizacja całości umożliwi powstanie nowego połączenia, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz z prędkością do 160 km/h, w czasie ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883